måndag 13 augusti 2012

Grönt & Orange


Idag har kusin Sören och jag satt upp elstängsel kring åkrar och ängar. Det är som att leka en blandning av Lille Elektrikern och Meccano. Med järnstolpar, trästolpar, skruvöglor och grindhandtag. Hela arealen är uppdelad i tre tårtbitar med jämn fördelning av åker och äng i de olika fållorna. Fållorna är till för att jag skall kunna styra betestrycket på de olika ytorna. Och i morgon kommer kossorna.
Idag har också en drygt 15-årig epok avslutats. Jag har hämtat vår orangegula roddbåt från Kaptensviken. Nu ligger den på en trailer här hemma utan att veta när den kommer i sjön igen...
Måste också berätta en häpnadsväckande iakttagelse:
Just som jag körde upp till Skog med båten på släp fick jag se ett par stora fåglar alldeles ovanför hustaket... ganska snabbt såg jag att det var en gammal havsörn som attackerades av en fiskgjuse. De gjorde akrobatiska luftkonster. Gjusen dök som en projektil mot örnen och örnen snurrade lekfullt runt i luften och sträckte sina klor uppåt mot fiskgjusen... Helt osannolikt... havsörn och fiskgjuse i luftstrid alldeles ovanför husen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar