fredag 1 november 2013

Novemberljus



Nu har vi gått in i november. Dagarna blir kortare och mörkret tätnar alltmer. Vårt behov av ljus är inte längre lika enkelt att tillgodose.
Men det finns annat ljus än solens strålar. Det kan till exempel gå upp ett ljus! Vilket då oftast betyder att man plötsligt fattar sammanhanget.
Det kan också vara en ljus framtid som kan skönjas... vilket då syftar till att den skall vara lyckosam och god. Och det går att se ljust på saken... alltså välja att se det som är bra.
Om jag pusslar med dessa bildliga betydelser av ljus kan det föra mig in på ett annat sätt att tänka... vilket gör att jag kan se min situation i ett nytt ljus... belyst från ett annat håll... förändrad...
På två av mina fönsterbänkar blommar just nu novemberljus (Plectranthus oertendahlii). Det är en krukväxt som har sitt ursprung i Sydafrika. Den blommar, precis som namnet säger, i november. Den har rotslående krypande stjälkar och mörkt gröna blad med vackra silvernerver. Bladundersidorna är djupröda. Blomställningarna består av upprättstående ax och jag gissar att växtsättet delvis bidragit till namnet. Mina två novemberljus har cirka 20 blomstänglar vardera. Och det är ungefär 20 kransar med sex blommor på varje stängel... Räknar jag samman alla blommorna i de två krukorna blir i runda svängar 5000 små vita blommor som både fångar och sprider ljus i mitt fönster.
Novemberljus är väldigt lätta att ta skott av och få att växa. Skottet som blev ursprung till mina novemberljus fick jag för många år sedan av Sonja i Hunnebostrand. Vi hyrde sommarboende hos henne och hennes make Nils under en följd av år. Och vi blev som vänner. Både Sonja och Nils är döda sedan flera år... men när novemberljuset blommar här i mitt fönster går tankarna till ljusa, lyckliga somrar vid havet i Ramsvik...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar