fredag 29 november 2013

Slån i glaset!






I mitten av oktober var jag, tillsammans med en vän på Öland och kollade fågel. Sista dagen på ön passade vi på att plocka var sin burk med välmogna slånbär. I blogginlägget från den 13 oktober berättade jag om våra planer på att förädla bären.
Förädlingsprocessen har nu nått så långt som till halvtid. Och målet är att det skall finnas en färdig slånbärslikör till jul.
Receptet som jag följer har jag fått av min skådarvän.
Så här har jag gjort:
Väl hemkommen stoppade jag mina bär i frysen. Nedfrysningen gör samma nytta som en rejäl frostknäpp ute i naturen. Den 1 november tog jag fram bären och så här ser receptet ut:
7 dl slånbär som frosten har nupit. 
7 dl ren sprit (minst 40-procentig). I mitt fall Absolut Vodka.
Lägg bären i rymlig, väldiskad glasburk med tättslutande lock. (Bild 1)
Slå över sprit så att det täcker bären. (Bild 2)
Låt stå i rumstemperatur i en månad.
Efter en månad (i dag. Bild 3):
Sila ifrån spriten och häll på flaska. Låt stå.
Från att ha varit en färglös vätska har spriten nu färgats intensivt röd. (Bild 4 där blixten lyser genom flaskan).
Lägg tillbaka bären i den rymliga burken och tillsätt 0,6 dl socker per deciliter avrunnen sprit. (I mitt fall 6 dl avrunnen sprit = 3,6 dl socker). (Bild 5)
Sedan skall burken vändas då och då så att socker och bär blandar sig. Den skall stå i en månad i rumstemperatur. Och det är viktigt att vända den regelbundet så att sockret inte sjunker till botten utan löser sig. Sockret kommer efterhand att dra ur sprit, arom och färg ur bären.
När denna månad är till ända lupen:
Sila ifrån sockerlagen och blanda med den tidigare avrunna spriten.
Eftersom det om ganska precis en månad är jul så tänker jag att det passar bra att provsmaka då.
Och först då får visan ”Hej, Tomtegubbar” sin riktiga och bokstavliga innebörd!!!
Hej, Tomtegubbar... SLÅN I GLASEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar