söndag 3 november 2013

Straight From Heart of Tvärred


I kväll stod Daniel Norgren med sitt fyramannaband och turnén ”Straight From Heart Tour, på hemmascenen i Borås. Och jag hade en egendomlig tur att hamna i publiken. En dryg timma före konserten ringer Christer och frågar... vad gör du?
– Väntar på döden, svarade jag lakoniskt.
– Då kan du ta en paus! Vi har en biljett över till en konsert i Borås med Daniel Norgren kl 20. Anders har blivit sjuk och kan inte åka.
Klart att jag ville gå. Och som om det inte var nog med tillfälligheter så hade jag just förberett mig för att åka just till Borås. Just vid den tiden. För att skjutsa Jakob till linje 100-bussen 19.40. Nästan som dubbelvinst!
Hittillls har jag bara lyssnat på Norgren på Youtube. Och så har jag sett honom i ICA Närköp här i Tvärred, när han stått och pressat burkar och flaskor i pantautomaten. Ja, Daniel bor ju i Rude, så vi är ju bybor var och en på sitt håll. Daniel är lätt att känna igen för han har scenkläderna på även ”till vardags”, om man säger så. Så har man spanat på tuben så går det inte att ta miste.
Jag tänker inte recensera konserten. Det har jag inte nog kunskap till. Men det lät jäkligt bra... en lättrökt mix av blues och country... och till och med lite symfonisk känsla på slutet... Nåt för alla, om man säger så.
När jag sitter där i publiken tänker jag, bland en massa annat, på en väldigt gammal story från Tvärredskanten. Jag kommer inte ihåg sammanhanget. Och jag kommer heller inte ihåg vem som påståtts ha sagt de bevingade orden. Men så här lär det ha låtit:
”Dä fenns tre sôrters fôlk i Tvarre. Fruntemmer, kära (karlar) å så Rudebor”.
(Översättning: Det finns tre sorters folk i Tvärred. Kvinnor, män och så Rudebor”.)
Jag vet inte om det var bra eller dåligt att vara just Rudebo. Säkert lär det ha varit något speciellt just vid det tillfället som gjorde att orden fick den luft de behövde för att bli bevingade. Något som var värt att notera om just folk från Rude.
Just i kväll när jag lyssnade på Daniel Norgren, som ju alltså har sina bopålar nedslagna i Rude, tänkte jag att det absolut är något speciellt med Rudebor. Kanske nåt som kommer från hjärtat...
– Tack Daniel för en jättefin kväll på Folkan i Borås!



Whatever turns you on... Mellanspel och solo av Daniel Skoglund från konserten i Folkets hus i Borås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar