torsdag 6 november 2014

Black pow(d)er

För några dagar sedan skrev jag om späntved och spinge-stickor. Det handlade om att göra tändmaterial till kakelugnar och spis. Idag har jag verkat i rakt motsatt riktning. Jag har införskaffat utrustning för att släcka eld. Och då naturligtvis oönskade brasor. När jag styrde mina steg mot varuhuset hade jag i sinnet att handla en alldeles brandkårsröd och vacker släckare till ett attraktivt extrapris. Mindre än 300 kronor faktiskt. För en 6 kilos pulversläckare. När jag började granska utbudet av släckare upptäckte jag att det, förutom traditionellt röda, också fanns vita, svarta och metallfärgade. Och flera modellbeteckningar. För att slippa läsa och ändå riskera att inte förstå hur jag borde välja haffade jag en butikspersonal för att ställa frågor.
Den svarta släckaren blev min favorit. Och när jag dessutom fick klart för mig att den hade mer än dubbel kapacitet mot den jag först siktat in mig på blev valet enkelt.
För bostäder skall man välja en A-släckare. A-släckare används där det framförallt finns trä, papper och textilier. A-släckare kan vara vatten-, skum- eller pulversläckare. Pulversläckare är att föredra av rent släcktekniska skäl. Pulver har hög släckeffektivitet per kilo släckmedel och är hyfsat lätta att använda även för en som inte övat. Dessuotm fordrar pulversläckare mindre underhåll än till exempel skumsläckare.
Den släckare som säljs till extrapris just nu på varuhuset X har beteckningen 34A. Det är allstå en A-släckare med släckeffekt 34. Den jag till slut valde har beteckningen 55A. 55 är den för närvarande högsta klassifiseringen av släckare för A-bränder.
Ordinariepriset på en 34A och en 55A skiljde cirka 100 kronor. Nu var den svarta släckaren ytterligare lite dyrare. Men jag tyckte den matchade min gamla svarta järnspis och hela miljön mycket bättre än både rött och vitt så därför fick jag lägga till ytterligare några kronor. Men vad gällde valet mellan 34A och 55A torde det vara dumdristigt att snåla. När man väl står där med släckaren inför öppen låga känns det nog rätt bra att ha lite extra pow(d)er...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar