fredag 14 oktober 2016

Ris eller potatis



Det har handlat en del om ris de senaste dagarna. Ris i buskiga bryn. Idag tänkte jag mig lite variation i menyn och valde bort ris till förmån för potatis.
Det är rätt tid nu. Att ta upp potatis. I min källare har det dock nätt och jämt kommit under tio grader. Lite för hög temperatur för potatislagring. Men någon gång måste en ju börja. Och jag tänker att tempen inom några veckor är nere i runt 6–7 grader. Det brukar räcka för att knölarna skall stå sig hela vintern.
Det blev en av fårorna med Asterix-potatis som jag hackade upp. Jämnstora, släta och fina. Utan skorv eller andra tecken på sjuka eller skador.
Korgen kändes tung och jag blev klart nyfiken på hur mycket det kunde vara. 
Då kom min fars gamla besman till heders. Den har hängt i en krok i taket under massor av år. Obrukad. Besman är en handhållen hävstångsvåg bestående av en graderad stång med motvikt i ena ändan och en krok i den andra med flyttbart handtag och ett pilformat avslut där vikten avläses. Farsan använde besman för att väga färg. Han var målare och åtgången av färg mättes i vikt. Det betydde vägning före och efter dagens målningsjobb.
Idag vägde jag alltså första delen av årets potatisskörd. Vägningen resulterade i att besmanen slog i botten... 20 kilo! 20 kilo välväxt, hemodlad och obesprutad Asterix. Kanske inte ett stort ekonomiskt värde men många, många andra...

– – –
Besman har funnits sedan medeltiden. Då tillverkade av trä. En gammal variant av besman kallades för pyndare. Och precis som för andra vikt- och rymdmått fanns det regler att de skulle vara märkta eller krönta för att vara giltiga. Från 1500-talet blev kronstämpling av besman mer och mer vanlig. I mitten av 1600-talet förbjöds pyndare och besman i städer och på marknadsplatser. De ansågs helt enkelt inte pålitliga. Kanske förkom det också en del medvetet laborerande med redskapet i oärligt syfte. Det hette då att besman var tillåtna endast för husbehov. Förbudet som fick liten effekt på användandet följdes av ytterligare förbud. En förordning från 1739 förbjöds besman vid allmän handel, med undantag av fiskhandel. Denna förordning gällde fram till 1855, då träbesman helt förbjöds. Ungefär vid samma tid, alltså mitten av 1800-talet, börjar järnbesman, som mera sällsynt förekommit redan på 1500-talet ersätta träbesmanen. Krönta järnbesman tillverkades ett stycke in i 1900-talet. Källor: Illustrerad svensk ordbok, Wikipedia och Vänersborgs museum på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar