onsdag 22 februari 2017

Man över bord






I min ägo har jag ett gammalt bord med oval skiva. Bordet hör till det ursprungliga möblemanget i gamla stugan. Det är tillverkat av ek och har tjänat som blombord. Det var ju så förr. Inga fönsterbänkar. Istället blombord. Jag är inte säker på bordets ursprung men sannolikt är det tillverkat av min morfar Ludvig eller möjligen av hans bror Albert. Det är samma stil och manér som andra möbler de gjort. Bordet har tillkommit innan det fanns elektricitet på gården. Lite häftigt är det att tänka att de svarvade delarna är gjorda i en fottrampad svarv. Under mörka vinterkvällar i ljuset av fotogen.
Alla delar i bordet är limmade med gammaldags snickarlim. Typ varmlim. Sånt som tillverkades av djurhudar, ben och horn. Med tiden har fukt och kanske också hungriga små organismer gjort att de flesta limfogar har släppt. Det gamla bordet ville helst bara falla isär. Idag har jag hängt över bordet ett par timmar för att få bukt med sönderfallet. Jag plockade isär så mycket som gick. Och för att i möjligaste mån efterlikna tidigare sammanfogning använde jag fisklim. Fisklim är väl i stort sett som gammaldags snickarlim. Tillverkat, som namnet antyder, av fjäll, simblåsor och hudar från fiskar. Just den här typen av lim behöver inte värmas utan stryks på ytorna som skall limmas med pensel eller annat lämpligt redskap. Limmet är vattenlösligt. Detta gör att alltsammans går att plocka isär igen om man av någon anledning skulle behöva. Om jag använt modernt trälim, eller vitlim, hade jag sabbat hela bordet. I synnerhet om någon del inte fullt ut fäst av limmet. Med dagens trälim blir fogen lika starkt som materialet och går ej att ta isär.
Delar av benkonstruktionen var väldigt lealös. För att få mera stadga i infästningarna använde jag mig av ett knep som jag längesedan lärt och provat. Knepet är att fylla med gasbinda som är indränkt med lim (bild). Om glappet inte är alltför stort fungerar detta fint... hoppas jag... kanske är bäst att tillägga.
Lite problem hade jag med hur jag skulle sätta delarna i press då jag saknar stora skruvningar. Efter lite funderande och experimenterande löste jag det hela med hjälp av spännband och extra support av traditionella skruvningar. Nu skall limmet i skivan och underredet torka över natten. Sedan skall de båda sammanfogas. Därefter tänker jag mig en lätt polering och boning med schellack....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar