torsdag 2 februari 2017

Uppdaterat recept

För ett tag sedan lämnade jag ut mitt eget recept på linfrö-tekakor. Det dröjde inte länge förrän jag fick bakläxa på det. I förteckningen på innehållet i det som jag kallar ”DEGEN (moment 2) hade jag missat att skriva in att det skulle vara bakpulver inblandat i en del av mjölet. Fyra (4) teskedar närmare bestämt. Det var slarvigt av mig. Men nu är det korrigerat i receptet som finns här på bloggen daterat den  11 januari. (Länk här nedan).
Jag passade också på att öka mängden honung/sirap i receptet till fyra matskedar. Och salt till fyra teskedar. Samt sänkt mängden nässlor till en deciliter – och då gäller torkade och smulade nässlor till nåt som liknar grovt pulver.
I kväll har jag provbakat enligt de mått som nu anges och det blev, om jag får säga det själv... väldigt bra.
Degen förjäste till dubbel storlek. De utbakade kakorna likaså. Och fick sedan en extra puff i ugnen av det tillsatta bakpulvret.
Jag är ingen storkonsument av bröd men det är gott att ha i frysen när det är dags för utflykt eller långa arbetspass utomhus. Då blir det mackor på mitt hembakta standardbröd.

Länk till det uppdaterade receptet:
http://sunebroman.blogspot.se/2017/01/enligt-mitt-recept.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar