söndag 26 mars 2017

Vedtork

Samtidigt som jag lidit av min onda rygg har jag njutit av det fina vädret. Att ryggen pajade hade med min iver att göra. Trots trötthet tvingade jag ryggen att göra ett dagsverke för mycket. Det har varit några veckor med ganska hårt fysiskt arbete. En del av det arbetet har varit årets ved. Nu ligger den sedan några veckor i två vackra högar på vedbacken. Nästan som ett skolexempel från vedkalendern; hugga i januari, klyva i februari, torka i mars och under tak före midsommar.
Att just mars är den bästa månaden för vedtork hänger samman med det vanligen torra vädret. Mars är en torr månad. Det är också så som marsnaren (”marsa-naren”) oftast uppträder som fenomen. Det som kännetecknar ”marsa-naren” är kalla nätter, ofta med minusgrader, och soliga varma dagar. Precis som det varit nu i några dagar. Minusgraderna driver råheten ur veden. Solen och torra vindar ”sköljer” bort fukten. Det är också i detta härliga marsväder som en kan sitta i lä. Vilande. Nöjd över att veden ligger kluven och klar.
Ofta har jag fått höra det gamla nötta uttrycket ”veden värmer flera gånger”. Då syftas naturligtvis på allt mödosamt arbete som ligger till grund för att även den slutliga vinterns värme i stugan skall vara säkrad. Men det finns ett bortglömt moment i vedhanteringen som är värt att uppmärksamma. Den mera vilsamma sysselsättningen, med utrymme för avkoppling och kontemplation, är att sitta i en solig hörna och stillsamt åse när veden torkar. Detta är en garantererat rogivande syssla som utföres helt utan moralpanik även, som idag, en stadgad vilodag...


Nya på listan idag:
Skäggdopping · Storskarv · Fiskmås · Gransångare · Glada · Strandskata (Tjaldur – Färöarnas nationalsymbol) · Taltrast (68)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar